Website WAWF

De We Are Wimbledon Fund zamelt geld in voor de Engelse derde-divisie club AFC Wimbledon. Hun doel is om jaarlijks een bedrag ter waarde van £150,000 op te halen voor de club.

2020, Maart

Een leuke kans voor mij omdat ik zo een bijdrage kan doen aan de door fans bestuurde club AFC Wimbledon, in hun droom om uiteindelijk weer een stabiele Premier League club te worden. Terug waar het oude Wimbledon FC verhaal helaas eindigde.

De We Are Wimbledon Fund was op zoek naar een nieuwe website die makkelijk te onderhouden was. Daarnaast moest de website een geïntegreerde webshop hebben om nieuwe merchandise te kunnen verkopen, een platform waar supporters kunnen doneren. Hetzelfde platform moest kunnen voorzien in het informeren van supporters over de verschillende acties. Ten op zichten van de oude website was dit een grote verandering omdat alleen het informeren momenteel mogelijk was. Verder waren er vanuit de Fund weinig andere restricties gebonden aan de website.

Website Proces

Omdat de We Are Wimbledon Fund geld wil inzamelen moest de website een professionele, verzorgde en betrouwbare indruk achterlaten. Dat heb ik dan ook tijdens het hele proces in mijn achterhoofd gehouden. Door het gebruik van veel wit-kleuren krijgt de website een rustig en professioneel uiterlijk.

Ik heb er in samenspraak met de Fund voor gekozen om de website vanaf nul op te gaan bouwen. Dit heb ik gedaan in het populaire Content Management Systeem (CMS) WordPress. Verder heb ik gebruik gemaakt van een thema-bouwer genaamd Elementor om onderdelen van de website dynamisch te maken. Met deze thema-bouwer is het mogelijk om thema’s te maken die makkelijk te onderhouden zijn voor de beheerders. Als webshop oplossing heb ik gekozen voor WooCommerce, de standaard binnen WordPress met een koppeling via betaalsysteem Stripe. Om donaties te kunnen ontvangen heb ik gekozen om een plugin genaamd GiveWP te gebruiken. Deze heb ik gekozen omdat ook deze een koppeling heeft met Stripe, waardoor implementatie zeer eenvoudig was. Door de dubbele koppeling met Stripe is het nog makkelijker voor de beheerders, omdat alles op één plek overzichtelijk in te zien is.

Tijdens het bouwen van de website heb ik voortdurend contact gehouden met de Fund. Aan beide kanten werd dit als prettig gevonden. De Fund wist me te voorzien van nuttige feedback zodat ik aanpassingen kon maken aan de website om de puzzel compleet te maken.

Testen

Voordat de website live ging voor het publiek heb ik een test-omgeving gemaakt waar zowel ik als de Fund aan de website konden werken. De WAWF kon me regelmatig voorzien van feedback over de vorderingen. Enkele dagen voordat de website live zou gaan hebben we de test-omgeving omgezet naar de productie-omgeving om het een en ander te testen in de hoop om zo fouten tegen voordat de gebruikers zelf deze zouden tegenkomen. Dingen zoals het betaalsysteem en de shop plugin werden uitvoerig getest.

Communicatie Lancering

Uiteindelijk heb ik de Fund geholpen bij de communicatie van de nieuwe website en de nieuwe stijl van de Fund, dit door het maken van verschillende banners, afbeeldingen die gedeeld kunnen worden op sociale media. Ik heb gekozen om een update te geven aan het oude logo dat beter aansluit op wat ik voor ogen had met de website. De afbeeldingen zijn op Twitter, Facebook en Instagram gebruikt. Je kunt de afbeeldingen bekijken via onderstaande sociale media.